Mikaela.E

Hej och välkommen till min blogg! Jag heter Mikaela, är 19 år och Vegetarian.Jag tog precis studenten efter 3 år på samhällsprogrammet med inriktning beteendevetenskap.I min blogg delar jag med mig av sådant jag tycker är roligt. Det jag tycker är roligt är Musik, inspiration och DIY. Veganska och vegetariska recept kan även förekomma.

Dag 07 - 3 artister jag gillar

Publicerad 2015-04-13 20:46:00 i ♥ BLOGGLISTA,

Oj! Jag verkligen älskar musik och att bara välja TRE artister känns som att välja bort sina egna barn. Ska försöka fullfölja det här inlägget utan skuldkänslor. 
 
1. Morrissey 
 
 
Moz, Mozza, Mozzer , Jesus Christ Morrissey.
 
Kärt barn har många namn även denna underbara individ! Jag har i några år lyssnat på The Smiths där Morrissey frontade och jag föredrar Smiths framför Morrisseys solo-projekt, alla dagar i veckan. Men det är något speciellt med just den bittra Morrissey som tilltalar och trollbinder mig. Uttrycket i hans röst är både sorgligt och vackert på samma gång , hans texter förmedlar en känsla som inte går att sätta ord på. Hur klyschigt det än må låta så är Morrissey och The Smiths balsam för själen.
 
Skulle det någon gång komma en film om mitt liv, skulle Morrissey få sjunga soundtracket kompat av Johnny Marr på gitarr. Oh I wish ... 
 
Favoritlåtar med Morrissey: Everyday Is Like Sunday, The First Of The Gang To Die, Now My Heart Is Full, You Have Killed Me , Angel Angel Down We Go Together, The Last Of The Famous International Playboy.
 
Numbero 2 : Kent
 
 
Jag väljer den här bilden även fast den har några år på nacken ( Harri är med *snyft*, alla vi som saknar Harri räcker upp en hand NU * viftar med båda händerna i luften* ).  Jag gillar bilden lite extra för Markus har en Clash-tröja på sig.
 
Surprise! Vem hade kunnat ana Kent? Sveriges bästa band, och det säger jag utan att blinka. Jocke levererar Kents texter med en stor portion ärlighet rakt ifrån hjärtat. Med Jockes texter och musiken kompat av Markus, Martin och Sami, ren och skär magi och eufori. Kent vågar ta upp ämnen som kanske känns tabu och som man inte vill eller vågar prata om. Ibland är det rätt skönt att det  finns någon som redan har satt ord på det man känner när ens egna ord inte räcker till. 
 
Kents musik kan få vilket tillfälle som helst att kännas magiskt, jag kommer alltid att bära med mig när jag i somras såg dem för första gången. Under ett hav av fyverkerier med regnet som faller handlöst över Gärdet, allsången som bryter ut i Mannen I Den Vita Hatten. Magiskt och inget man glömmer i första taget. Det sägs att goda ting är tre, goda ting i det här fallet är fyra. 
 
Jocke har en speciell röst, den enda i sitt slag. Jag kan vakna mitt i natten av Jockes röst när Kent spelas på radion. Mamma har en gång sagt att hon ska spela Kent, om jag någon gång hamnar i koma.
 
Favoritlåtar med Kent; Mannen I Den Vita Hatten ( 16 år senare), Godhet, Sjukhus, Den Andra Sidan, Vy Från Ett Luftslott, 747, Chans, Töntarna, VinterNoll2, Klåparen, På Drift?, Istället För Ljud, Nålens Öga
 
3. Sist men inte minst, Darin.
 
 
 
Enda sedan den 17-åriga Darin med tandställning steg in i juryrummet i Idol 2004, har jag varit förälskad i honom. Darin betyder mycket för mig för han var bland dem första som fick mig att bli intresserad av musik, han är också en av dem som jag har hållit fast vid längst (Britney Spears ligger på första platsen). Hur kan man inte smälta av Darins bruna ögon, fina leende och lena röst? Kan han ens sjunga en falsk ton? 
 
Första gången jag såg Darin var på Ikanohuset i Sundsvall, 2005. Mamma överraskade mig med att köpa hans skiva på plats, tyvärr fick jag den inte signerad men jag var helt salig i flera dagar efter. Jag tror att jag lever på detta än, haha! Jag blev faktiskt retad när jag var yngre för att jag gillade Darin, det här är något som jag aldrig har talat om för någon förut. Det var vid den här tidpunkten som jag också bestämde mig för att inte bry mig om vad andra tycker och tänker om mig. 
 
Favoritlåtar: Homeless, Why Does It Rain?, Road Trip, Walk The Distance, Everyting But The Girl, LoveKiller.
 
Nu har jag lovebombat så det räcker och blir över! Ja, jag har fortfarande skuldkänslor ....
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Mikaela.E♥

Välkommen till min blogg!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela